کاهش ۴۶ درصدی تولید خودرو در ایران

تولید انواع خودرو در ایران طی چهار ماهه نخست سال جاری خورشیدی ۴۶٫۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.کاهش ۴۶ درصدی تولید خودرو در ایران

چهارشنبه ۲۳ مرداد، براساس جدیدترین آمارهای رسمی گزارش داده شد که تولید انواع خودرو طی ماه جاری نیز نسبت به تیرماه سال گذشته با افت ۳۰٫۶ درصدی مواجه شده و از ۸۸ هزار و ۶۳۸  دستگاه به ۶۱ هزار و ۵۳۴ دستگاه کاهش یافته است.

تولید انواع خودرو در چهار ماهه نخست امسال از ۳۳۹ هزار و ۸۳۵ دستگاه به ۱۸۲هزار و ۳۵۳ دستگاه رسیده است.

افت چشمگیر تولید خودرو در چهارماه منتهی به تیرماه در حالی است که بر اساس گزارش ماهانه گمرک ایران که ۱۰ مردادماه منتشر شد، صادرات خودرو ایران در این دوره نسبت به دور مشابه در سال گذشته بیش از ۹۲ درصد کاهش یافته است و به ۱۰ میلیون دلار افت کرده است؛ این در حالی است که ایران طی این چهار ماه ۲۶۶ میلیون دلار واردات خودرو داشته است که تقریبا برابر با حجم واردات خودرو در چهار ماهه اول سال گذشته است.

اواسط خردادماه سال گذشته اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم‌های سختی علیه ایران وضع کردند که باعث قطع همکاری شرکت‌های خودروسازی عمده جهان مانند پژو، رنو، هیوندا، فیات و غیره با ایران شد.

آمریکا ۱۴ خردادماه سال جاری نیز طی اقدامی فروش، تهیه و ارسال قطعات خودرو و خدماتی که به خودروسازی ایران ارتباط پیدا می‌کند را ممنوع کرد.

قطع همکاری شرکت‌های بین‌المللی با بخش خودروسازی ایران، عدم پرداخت بدهی‌ها و اعتبارات عمرانی از طرف دولت، و همچنین نوسانات ارزی به غیر از کاهش تولید خودرو، در بازار قطعه‌سازان ایران نیز موجی از بیکاری آفریده است.

محمد عطاردیان دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران ۳۰ تیرماه گفت که دولت از دو سال پیش حداقل ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان از معوقات پیمانکاران پرو‌ژه‌های عمرانی را نپرداخته است و در نتیجه این وضع، بخش قابل توجهی از پروژ‌ه‌های عمرانی به حالت نیمه تعطیل در آمده است.

محمدرضا نجفی منش، عضو انجمن قطعه سازان خودرو نیز اخیرا اعلام کرد که از سال گذشته تاکنون حداقل ۱۲۲ هزار کارگر شاغل در واحدهای سازنده قطعات خودرو به دلیل نوسان‌های اقتصادی کار خود را از دست داده‌اند.*

*برگرفته از سایت رادیو فردا

یک دیدگاه برای ”کاهش ۴۶ درصدی تولید خودرو در ایران

  1. با درود فراوان خدمت دوست عزيز و گرامي جناب طولابي.با نظر شما راجع به متمركز نشدن روي بخشي از جنايات رژيم موافقم چرا كه ممكن است ديگر جنايات رژيم فراموش شود…

    لایک

بیان دیدگاه